Wsparcie

Po analizie możliwych formuł podatkowych, higienicznych i sanitarnych itp., czas pomyśleć o promocji i jak najkorzystniejszej sprzedaży produktów. Możemy wykorzystać wiele sposobów, aby dać się poznać konsumentom:
kiermasze/bazary/targowiska – wiele gmin dysponuje lub aktualnie rozbudowuje targowiska w ramach np. Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Nic nie zastąpi codziennych relacji z konsumentem, chociaż jak pokazują badania, najwięcej produktów ekologicznych sprzedaje się bezpośrednio w gospodarstwie rolnym.

Pamiętajmy, że wsparcie to nie tylko dotacje i programy wsparcia. W wielu przypadkach producent może pomóc sobie sam:

strony internetowe – w dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie sensowną komunikację z klientami bez wykorzystania możliwości, które stwarza Internet. Nie ma konieczności uruchamiania od razu własnego sklepu internetowego, jednak warto zostawić namiary kontaktowe dla osób, które mogą zechcieć się z nami skontaktować (konsumenci, dziennikarze). Zachęcamy zwłaszcza, aby wypełnić ankietę zgłoszeniową [link do odpowiedniej zakładki], która otwiera drogę do wojewódzkiej bazy danych producentów. Można się również zgłosić się do polskasmakuje.pl [link do serwisu zewnętrznego] - serwisu prowadzonego przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

konkursy – np. Nasze Kulinarne Dziedzictwo (NKD)– warto w nich startować. Zdobycie wyróżnienia lub nagrody daje darmową reklamę i pozwala nawiązać kontakt m. in. z innymi producentami oraz doradcami z Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego. Konkursy są okazją, aby czegoś ciekawego się dowiedzieć, co może nam się przydać w rozwoju działalności. Czas poświęcony na udział na pewno nie będzie zmarnowany, a uczestnictwo jest bezpłatne (nawet można wygrać cenne nagrody). Najlepsi mogą liczyć na tytuł „Perły kulinarnego dziedzictwa” przyznawany na poziomie krajowym. Jest to wielkie wyróżnienie dla producenta. Pamiętajmy – finał zazwyczaj odbywa się na przełomie lata i jesieni. O szczegóły pytaj we właściwym miejscowo powiatowym zespole doradztwa rolniczego [link do serwisu zewnętrznego] (trzeba się odpowiednio wcześnie zgłosić!). Doświadczenie uczy, że laureaci tej inicjatywy zdobywają rynkowy sukces również w swojej działalności komercyjnej – bez względu na to, czy prowadzą #agroturystykę, czy też inne obiekty (restauracje, pensjonaty, masarnie, piekarnie itp.).

Uwaga: przeglądając stroną zwracaj uwagę również na zakładki rozwijane w menu bocznym!

Zrzut ekranu obrazujący rozwijanie menu bocznego